Guru Ibarat Lilin Yang Menerangi

Tuesday, December 28, 2010

performa pismp sem 1-PAI

Assalammualaikum

Apa kabar semua
semoga dlm keadaan sihat walafiat
memandangkan beberapa hari lagi kita akan melangkah ke alam degree maka saya tlh menjumpai performa ap yg bakal kita hadapi nnti Insyaallah
okelah mls nk b'bual panjang tgk dan amati betol2
^_^



Berikut senarai subjek,

Ni subjek yang akan kita hadapi pada final exam sem 1 :

PIM 3101 – Pengenalan Kurikulum Pendidikan Islam.

PIM 3102 - Pedagogi Pendidikan Islam.

EDU 3101 – Falsafah dan Pendidikan di Malaysia.

EDU 3102 – Perkembangan kanak-kanak.

Yang ni pulak, yang tak masuk final exam, cuma ada UAK sahaja.

English

TITAS

Pengurusan Gerko.


p/s: JIKA ADA PERUBAHAN SUBJEK NANTI, MINTA MAAF~~


Thursday, December 9, 2010

bual2 sbentar>>^_^

~ASSALAMMUALAIKUM~

Alhamdulillah kita b'sua lagi yaa..
ape kabo sume? harap2 shat2 blake

CUTI?
HOLIDAY?
'UTLAH?
extraordinary pic
(not related wth this n3)

ermm..agak2ny mesti sume sdah pasti n3 kali ini b'kisar ap kan.he2
mengikut frasat hati ni>> sumenye sdg mnikmati udara2 segar d rmah msing2 yaa..
<>^_^ x krang jgak yg melncong 1 malaysia waa tabik spring pada u olang ar.. x kurang jgk yg m'himprove skill masak...mmang super duper la..(rugi2 x pat rasa) hu2..
dan ada jgak yg sbuk b'knduri kndara ya cuti2 ni.(kawin jgn lupa ajak) yela kan wk2 cti ni mmg msa yg ssuai bangat la..serta ad jgak yg tlah m'buat keje part time daa..smntara nk tnggung sara hdup yg kian mningkat plus gaji yg x msuk utk 3 bln p'tama..(kna ikat prut btol nih,hu2)
x kurang jgak yg mngisi masa dgn join2 kem, kursus2 x rmai dan kurang jgak yg sdg mengmpul lemak2 d badan yer..hish2...
x ksah la apa yg kite sume buat asalkan x salah dssi syariat ya..

ap motif sbnrnye nih..hentah la..xpe la sje b'smbang kosong smbil memenuhkan post..huk2..
selamat b'cuti sume nntikan n3 yg laen pula ya..

bertiH JaGunG: asyraf muslim tlah "berhijrah"= pengamal Darul Syifa' skang..(kita bila lagi? ^_^)

Tuesday, November 9, 2010

masa Oh MasA

salam

apa kabo sume
harap2 sihat senantiasa
bgaimana khidupan ari ni
walau apa pon yg t'jadi hidop msti diteruskan

smstinya sume org tgh busy b'stdy
mengerah keringat otak kanan dan kiri
tulang 4 kerat
kaki tangan sume lah sblm menmpoh exam kamis ni
ermmm..penulis tgh brhat sbntar otak ni
rsa mcm nk m'hupdate plak blog klass t'chentak ni..

oh yaa
~wa mau kongsi~
ada olang ckp sama wa ermm... smpt ke abiskan stdy sume nihh
wa x tau nk ckp apa mengiyakan aja...
sbb wa pun sama rasa mcm dia..hu2
bkn apa wa kdg2 rsa x smpt gak nk wat sume bnda t'utama bab2 akademik nih..
ish2..x tau apa nk jdik
1 rhsia wa..prnh la jgk wa ngadu kt lmn ilmiah ni psl masalh wa x ckup masa
tup2 ada org bg nsihat mmg kna sangt2 kt dri wansihatnya lbh kurang gini
"jika awk rsa x ckup masa utk siapkan sume assgnmnt, kerja or study, jadi masa yg ada utk anda gunakan utk lmn ni? mcm mana pula?..mmg t'kena sgt2..insap2
argh..sdah2 bhasa apa ni..

memang btol.klau dipikir-pikirkan sume manusia dbri masa yg sama setiap org dan Allah tlh mmberi peringatan tntang masa ni

jom.!!.kita check it out dulu


'demi masa. sesungguhnya manusia itu dlm kerugian, melainkan orang2 yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati utk kebenaran dan saling menasihati utk kesabaran'

U see...demi masa sesungguhnya manusia itu dlm kerugian
brapa bnyak masa kita tlh rugi spnjng 19 ke 20 thun idop ni
nak tau lgi??


~meh tengok plak formula math nihh plak~

1hari=24jam

Satu TAHUN ?

12 Bulan

52 Minggu

365 Hari

8760 Jam

525600 Minit

31536000 Detik

puratanya manusia mnggal di Malaysia la-(x tau ngra laen)
60-70 thn
so kita amik yg median 65 thun bg lelaki dan pempuan
umur baligh bagi laki=15thn
perempuan=12 thn

~so p'kiraan mati - baligh= 65-15=50 thn
::itupun andai umur pnjang jika tidak, maka mari kita pikir2 kan

x dcmpur tolak darab bahagi
b'facebook,b'ym,b'blkwlkng dan sume2 la
jadiknya x tau lak kamik perkiraannya macam manak plak
kirak sndirik ya..

masa ibadah kita plak macammana ya??
jom kita pikir-pikirkan
sbnrnya solat yg kita lakukan scara kbnyk mnusia normal (x t'msuk yg mengulang hafazannya dlm solat) hanya=5 minit shja
x percaya?
buatla eksperimen sndri
itu baru perkara yang wajib, yang sunat..
ya ALLAH..
skitnye kan amalan kita nih..
(t'utama tukang tulis nih)..




p/s: harap2nya apa yg dtulis ni x sia2 masa penulis ..brehat sbntar..
masa itu ibarat pedang, kalau kita x mencatasnya ia akan memotong kita



Tuesday, October 19, 2010

perkembangan terbaru



Sudah berkurun lamanya kami tidak mengemaskini blog berkarat ini.

Wartawan: Apa perkembangan terbaru kelas PPISMP 3.03 ini?

PP 3.03: Kami baru sahaja selesai Perlawanan Persahabatan Bola Jaring dan Ujian Amali Qiraat dalam 2-3 minggu ini.Semuanya berjalan dgn lancar.Segala kontroversi yg berlaku dpt dihadapi dgn tabah dan minda yg positif.

Wartawan: Kontroversi??Ape kontroversi tu??Boleh saya tahu?

PP 3.03:...hmmmm...ade konflik sedikit berkenaan dgn masalah ikhtilat dalam kalangan kami...Kepada pihak bertanggungjawab tersebut,terima kasih kerana prihatin dan menyayangi kami.Ampunkan segala salah silap kami.Astagfirullah....Kami tahu salah kami.

Wartawan: Peperiksaan bertulis bile?

PP 3.03 : Nak tahu ke??Ni jadualnye...



Wartawan: wah!!!cantiknye jadual ni...Sape yg bagi.??

PP 3.03: Unit peperiksaan yg bagi kat Facebook.

Wartawan: Owh ye kerw??kisahnyer....Apa gosip terbaru kat kelas??

PP 3.03: Gosip???xde....bersih....

Wartawan: Semua ahli kelas sihat??

PP3.03: Semua sihat,alhamdulillah...hari tu je Saadah kene ciken pock dan 2 minggu cuti...sekarang dh ok...

Wartawan: Apa lagi nak cerita kat saye??

PP 3.03: Aahhh!!!! terlupe plak nk ckp...semalam (19 Oktober 2010) kitorang ade 2 jamuan...1 jamuan Gerko...dan petangnye plak ade JAmuan Kelas di Bangi Steamboat Village kat Seksyen 7...hari tersebut adalah hari yg sgt meriangkan dan best....byk mknn yg kami makan...perot penuh hati pun riang....semua berasa gembira pd hari itu.alhamdulillah,rezeki Allah....

Wartawan: Wah!!!bestnyer...nape x ajak saye???

PP3.03 : perlu ke???

Wartawan : (telan air liur)...xde r sjeje gurau....

PP3.03 : hahahahaha....

Wartawan: ape lagi ek nk tnyer???

PP3.03: sengal seh ko.....

Wartawan: dah lah tu...cukuplah setakat ni utk dimuatkan dalam Surat Khabar Malar Segar o3 nnti...Terima Kasih atas kerjasama yg diberikan...semoga kite berjumpa lagi di lain waktu...akhir kata dari saya,selamat menghadapi peperiksaan dan ampunkan segala salah silap saya selama ini....

PP 3.03: jap2!!!lagi satu,utk pengetahuan ko, semester3 ni adalah semester terakhir kitowG di PPISMP taw...Januari tahun dpn kami akan naik Degree PISMP semester 1...

Wartawan: So what???!!!

PP 3.03:...xde pe...sje bagitahu,peramah sgt lah katekan....(bengang cket)

Wartawan: hehehe.....oklah saya nak beredar dulu ni....nak cari keje lain plak.....

PP 3.03 dan Wartawan: Assalamualaikum....


Krew-krew dan Sidang Redaksi Surat Khabar
Malar Segar o3...


imtihan around the corner

memandangkan kami xde idea...
inilah yg termampu...
(ayt sedih sey)


Thursday, September 2, 2010

...selamat hari raya aidilfitri...


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITI MAAF ZAHIR DAN BATIN MAAF SUME

Tuesday, August 17, 2010

E.R.T.I. P.E.R.S.A.H.A.B.A.T.A.N.

Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi
dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang
memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran
seorang sahabat,begitu juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang
harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita
terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti....
kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.

Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita.

Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??? Seperti kita, dia juga
tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu
kita memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan,
harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan
penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga
kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama
kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa
bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?

Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat
setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh
dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah
masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana
dia juga seorang manusia;dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang,
sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.
Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin
sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin
diluahkan,disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan,kita
tidak tahu.......tetapi jika
kita cuba jadi sahabat seperti dia,mungkin kita akan tahu.

Renungilah.......






Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi
dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang
memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran
seorang sahabat,begitu juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang
harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya.
Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita
terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti....
kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati.

Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita.

Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??? Seperti kita, dia juga
tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu
kita memerlukan dia.

Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan,
harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan
penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga
kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama
kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa
bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?

Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?

Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat
setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh
dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?

Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah
masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana
dia juga seorang manusia;dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang,
sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan.
Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin
sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin
diluahkan,disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan,kita
tidak tahu.......tetapi jika
kita cuba jadi sahabat seperti dia,mungkin kita akan tahu.

Renungilah.......

Monday, August 9, 2010

Naib Johan


Diumumkan bahawa naib Johan Choral Speaking Kategori
Semester 3 PPISMP ,
Sempena Minggu Pembudayaan Ilmu
Anjuran Exco Akademik
disandang oleh....
.................................


PPISMP 3.03
(Pengajian Agama)



TAHNIAH
MABRUK ALAINA

ALHAMDULILLAH


Nanti kita melantak semua ni sama2 k....
siap dgn kek lagi....

Chaiyo Bistro sama antum ar GUA ckp....

Hahaha....


Thursday, August 5, 2010

netBall b4 Ramadan..(^_^)


Salam semuanya..
arini merupakan game terlast sebelum bulan Ramadan tiba..
minggu depan, kami akan main pelan2.Puan zainab kate, x perlu banyak pergerakan.maklumlah.mase itu, kan sudah pun dibulan puasa..


hokey.

mari kita lihat beberapa ketul pixas yang sempat jurukamera snap.







gol~
(lagu wakawaka diputarkan)


kekalutan di padang bola_waktu untuk kehulu kehilir_




kak naemah sama yatt


acap senyum kat sape?ha..yatt ea..(6_6)winkwink~



ni sya same fani.fani x main,sbb baru bahek demam.sya lincah sgt.bakat semulajadi terpancar..




orec da x saba nak baling.tika x saba nak lari.yatt pulak cam da geram,nak baling jurukamera pakai botol air.hihik..



ni deen.buat sementara waktu, beliau telah berjaya menjadi model bola netball yang hebat.
hehe..sebenanye,ni mase tunggu turn nak g main..suke ati saya ja..





ni cuna sama cakdah.
kalo x silap,mereka memegang jawatan Gw n Gd.kut la,saya kurang ingatan.hoho..



ni pulak ain same zhoi.Gk ngn Gs.zai tu kejap je jadi gs..sebijik bola pun die x bejaya jaringkan..apada..(T_T)



ni naz yang amat sangat teramat amat bertenaga.semua orang pun beliau mampu rempuh
(maaf,saya gurau2 ajek..hehe)
amar pulak tukang goyang tiang gol..beliau juga menjadi penjage nazrin dalam kotak D tersebut.


olrait.
pada mulanya,


kami pecah kepada 2 kumpulan.maknanya,akan ada 3 insan yang akan menjadi rezab.
setelah disepakati, inilah team2 yang berjaya terpilih~
(ececeh..)



kumpulan singa laut
(haha,suka ati saya nak letak nama apa)



kumpulan penguin naga

ni Puan Zainab yang sgt sempoi.kami syg puan..weee~(8,8)



peserta wanita sedang mengumpul kekuatan.aum2~



masa menciluk sebijik bola yang dibaling-baling..kejar!huk.
waktu ni,suma orang dah gila ngan bola tuh.mane ia pergi,ada saja yang nak ia.

keputusannya,kami telah sama-sama menang dengan jayanya.
ala,bukan nak tgk sape mng sape kalah.
tapi nak tgk berapa banyak stamina anda semua.
heh,bunyi macam cikgu pj da.
ade lagi beberapa gambar.namun,x mengapalah.cukup buat setakat ini..
(n_n)


Ramadan menjelang dalam lebih kurang 5 hari lagi..
untuk sahabat semuanya, puasa,jangan x puasa.
jaga kesihatan,memandangkan mutahir ini banyak sekali rakyat jelata yang terkena demam dan selesema.minum lah air sebanyak yang boleh..
InsyaAllah.


wassalam..

(^_^),v,




Tuesday, August 3, 2010

~ سلام اخير شعبان ~

Salam….nama saya SYA’BAN! Saya ingin mengingatkan anda bahawa jiran saya, RAMADHAN akan datang mengunjungi anda tidak lama lagi bersama isterinya iaitu REZEKI dan kedua – dua anaknya iaitu SAHUR dan IFTAR! Mereka akan ditemani oleh ketiga –tiga cucunya iaitu RAHMAT, BARAKAH dan KEAMPUNAN. Mereka akan pulang selepas 30 HARI dengan menaiki pesawat EID FITRI Airlines. Hargailah mereka dan anda akan mendapat BERKAT!

INSYAALLAH…

AHLAN WA SAHLAN

YA RAMADHAN AL - MUBARAK 1431H

************************************************************************************

Salam sahabatku sekalian….

Apa khabar HATI???

Masihkah ia seperti embun? Menunduk tawadduk di pucuk – pucuk daun…….

Masihkah ia seperti batu karang? Berdiri tegar menghadapi gelombang ujian……

Apa khabar IMAN???

Masihkah ia seperti bintang? Terang - benderang menerangi kehidupan….

Apa khabar UKHUWAH???

Masihkah ia seperti pohon? Merimbun kasih mengakar tautan….

" KOREKSI DIRI INFEKSI HATI "

PasUkan Choral Speaking Kami

choral Speaking Competition berlalu sudah...

Apa kata kita imbau kembali detik2 manis ketika berlatih pula....

Let's check it ouT,fwendS.....



SeriousLy....

Have fUN


Competition Date


ObedieNt aNd fOcuSsing...


add ukhuwah among us...


5 bOyZ jOin as wELL...cOngraTz...


teamwork....



Thanks all for our comitment given...
Proud to be here with u all....
next tYme we have tO compete again i think...hehe....
whatever,we gave the best for that...congratZ too....


Monday, August 2, 2010

CHORAL SPEAKING

on 13th july 2009, we set our first step to this beautiful campus,
we, at first were getting blurr!!
we turn to a university education system..
no more uniform dress, no more school shoes, no more heavy bag. Yeahh!!!!
behave urself...!! opss...sorry....
we love the islamic otmosphere here
we have a huge mosque..
when we heard adzan..allahu akbar2x
friends..lets go for a pray
let's go!!

*************************************************

we came from different state of Malaysia
kedah..hang nak p mana ni?
perak..ate..kamoO ni..
n.9..apo ko no e jang?
kelantan..gege eh!
terengganu..makang ikang ahh...
pahang..moh ke Pahang!!
melaka..sabau eh..
johor..gebo beso!
selangor..shhhh!! no m ore dialect here!
OK!!
in class..we got to do all things together..
what's gonna work?? TEAMWORK!! 2x

*************************************************

the lectures here are very kind..
we are being take cared by our NAQIB and NAQIBAH..
they are our humorous USTAZ FAUZI and our caring PN. MUTIA
do you know EN. MAT ZIN??who??
he is our warden here....owhh~~
his popular trademark is " nanti saya rantai motor kamu"
his strictness make us respect him!

*************************************************

every semester, we could not escape fom this 3 alphabets....KKP..
we call it what??.......KKP!!
stop2x!!.....arghhhhhh!!!!
be patient buddies..
we got to do it excelently to achieve... A BETTER RESULT!!!!! 4flat3x
life in campus is soooooo.....GREAT!!MARVELOUS!!WONDERFUL....!!!!
we promise that..we will be a master in HUMAN ENGINEER SOME DAY.....!!!!INSYAALLAH

***************************************************************************

pixas mase wat latihan..

masa:: pagi dan malam
tempat::BK 5.17
hari:: isnin (2 ogos 2010)


our conductor






P/S::::GOoD lUck guYS!!!!!